Eerder schreven we de voor- en nadelen van een systeemhelm, maar nu gaan we het hebben over een ander soort bescherming, namelijk je motorfiets. Alhoewel we een boek kunnen schrijven over helmen gaan we het nu voornamelijk hebben over gekeurde motorsloten. Én dan met de nadruk op gemak en wanneer je welk motorslot wel of beter niet kunt gebruiken. Uiteraard helpen we je ook kiezen welk slot jij het beste bij jouw situaties past. Als voorbeeld nemen we even een groot een lomp art 5 gekeurd kettingslot. Deze mag dan wel de meeste bescherming bieden, maar het is tevens ook het meest lastige slot om mee te nemen en je motor mee af te sluiten. Dit soort slot is onhandig om mee te nemen, maar is wel de beste keuze tijdens de stalling.
Gemak dient de mens en willen we dus een slot nemen dat perfect bij onze situatie past en ook de beste bescherming biedt. Het mooiste is dat je niet per se twee of meer sloten hoeft te nemen. Uiteraard kunnen we hierin ook een beetje schipperen. We hoeven namelijk niet op elk moment een lomp zwaar slot te nemen. Af en toe sluiten we de motor namelijk strategisch af, waardoor de motor weliswaar minder goed beveiligd is, maar het gemak serieus verbetert wordt. Denk bijvoorbeeld aan een beveiligde autogarage waar je je motorfiets parkeert. Hier kun je gewoon een schijfremslot gebruiken. Gemakkelijk, snel en handig.
Allereerst moet je rekening houden met je algemene situatie. Heb je bijvoorbeeld een stallingsruimte, dure motor en een diefstalverzekering dan moet je in veel gevallen strenge eisen opvolgen van je verzekeraar. In de meeste gevallen moet de ruimte goed afgesloten kunnen worden en moet je een ART4 muuranker en ART5 gekeurd kettingslot hebben. Het muuranker moet goed bevestigd zijn op de vloer of de muur. Een verzekeraar stuurt vaak iemand langs om dit te controleren. Van de meeste verzekeraars mag je wel een ART4 schrijfremslot gebruiken onderweg en op reis.
Situaties waarin je wellicht wil kiezen voor een licht en gemakkelijk motorslot
Als je niet veel bagage ruimte hebt dan is kettingslot sowieso onhandig. In dat geval willen veel motorrijders een schijfremslot of beugelslot gebruiken. Deze zijn namelijk handig en snel in gebruik en kunnen niet te vergeten gemakkelijk opgeborgen kan worden in kleine ruimtes. Kom je in situaties of op plaatsen waar het risico van motordiefstal hoog is dan is het toch verstandig om een kettingslot mee te slepen. Tip: ga je met andere motorrijders vraag dan of iemand bagage ruimte overheeft waar een kettingslot in past. Komt deze situatie vaak bij jou voor koop dan een lang &goedgekeurd kettingslot zodat je twee of meer motoren aan elkaar vast kunt maken.
Geschikte situaties voor licht motorslot gebruik
- Je gaat een rondje om de kerk rijden
- Je bezoekt kortstondig een winkel
- Je bezoekt kortstondig vrienden
- Je bezoekt een locatie waarbij je motor in het zicht houdt
- Je bezoekt een locatie waar je motor veilig gestald kan worden
- Als je verzekeraar toelaat dat je onderweg een ART4 schijfrem- of beugelslot mag gebruiken
Uiteraard zijn er ook situaties waarin je juist wil kiezen voor optimale beveiliging. Meer hierover in de volgende paragraaf.
Situaties waarin je zeker wil zijn dat je motor optimaal beveiligd is
En dus een zwaar kettingslot wil gebruiken. Deze situaties kun je zelf ook wel bedenken, maar toch helpen we je een beetje. Eerder hebben we het al gehad over de stallingseisen van verzekeraars voor dure motorfietsen. Hieraan moet je voldoen en je creëert dus automatisch een nagenoeg optimale beveiliging voor je motor. Toch is het ook als je geen verzekering neemt een goed idee om je stallingsruimte zo goed mogelijk te beveiligen. Dit kun je doen door goed hang- en sluitwerk te gebruiken en eventueel ook een camera en alarmsysteem. Daarnaast is het ook verstandig om een muuranker met een ART4 of ART5 kettingslot te nemen. Waarom we hier ART4 kettingslot noemen heeft te maken met het type kettingslot dat verkrijgbaar is onder het ART4 keurmerk. Zo kun je namelijk een kettingslot kopen met schijfremslot als sluiting. Met andere woorden kun je het schijfremslot dan gebruiken in de situaties waar een licht motorslot gebruikt kan worden. Een ART5 kettingslot is niet veel duurder, maar het betekent meteen dat je die mee moet slepen of een extra slot moet nemen. De reden is dat het een ART5 kettingslot altijd een hangslot heeft, waarmee je de motor niet kunt afsluiten. Dus of altijd een onhandig slot of extra geld uitgeven. Aan jouw de keuze?! Bedenk wel dat er tegen de 2000 motorfietsen per jaar worden gestolen en maar rond de 5% van deze motordiefstallen wordt opgelost.
De situaties, waarin je ten alle tijden wil kiezen voor optimale beveiliging van je motor
- Je woont in een regio waar motordiefstal cijfers hoog zijn
- Je moet je motorfiets buiten stallen
- Je parkeert je motorfiets voor de deur
- Je gaat op reis en je weet niet hoe veilig de stallingsplekken van de hotels of campings zijn
- Je gaat naar een motortreffen met overnachting en er is geen veilige stalling
- Je hebt een erg gewilde & dure motor
Extra tip! Zet je je motorfiets voor de deur kies dan voor een motorhoes die beveiligd vastgemaakt kan worden met een kettingslot. Allereerst ziet men niet wat er onder de hoes zit en kan men niet oordelen of de motorfiets interessant is om te stelen en daarnaast kan de motorhoes niet gemakkelijk weggenomen of gestolen worden.
Welk motorslot is dan beste keuze?
Over het algemeen is het beste wel straight forward, maar er zijn toch enkele verschillen waarmee je rekening kunt houden bij het maken van de beste keuze. Sowieso adviseren we om ten alle tijden een slot met het art keurmerk te nemen. Voor een motor is dat dus ofwel het ART4 of ART 5 keurmerk.
Daarnaast adviseren we om altijd een kettingslot te nemen. Zeker als je op plekken komt waar je motor kwetsbaar is voor diefstal is het verstandig om deze met een kettingslot vast te leggen aan een vast object.
Eerder schreven we al over het ART4 kettingslot met schijfremslot als sluiting. Als je geen ART5 kettingslot nodig hebt voor je verzekering dan is een dergelijk motorslot de beste keurze. Het schijfremslot kun je dan apart gebruiken voor onderweg.
De lengte van de ketting bepaald ook de prijs. Hoe langer de ketting hoe duurder het slot. Het beste kun je even meten hoelang de ketting moet zijn ten opzichte van je motor en muuranker. Bedenk wel dat een langere ketting altijd meer mogelijkheden biedt. Het nadeel is het gewicht.
Als je je motorfiets optimaal moet en/of wil beveiligen kies je een ART5 kettingslot.
Als je een extra slot wil nemen kies dan een schijfremslot dat gekeurd is maar ook op de remschijf van je motor past. Een schijfremslot wordt vaak geleverd met een opberghoestje en een transport beugel. Deze beugel kun je in sommige gevallen aan je motorfiets vastmaken. In dat geval is het nog handiger om deze mee te nemen onderweg. Houdt er dus rekening mee dat je een transportbeugel mee wordt geleverd bij het slot.
Een beugelslot is ook handig in gebruik en ook enorm sterk. Let wel op dat deze de juiste grootte heeft, zodat hij ook door je wielen, voorvork etc. past. Ook moet deze uiteraard een ART keurmerk hebben. Ook deze sloten worden vaak met transportbeugel geleverd.
De beste keuze voor een motorslot is dus voor iedereen anders en afhankelijk van je verzekeraar, budget, situaties en uiteraard ook je eigen eisen. Dingen die jij belangrijk vindt!