ZELF RIJDENDE TRUCKS

Zelfrijdende vrachtwagens zijn lang geen utopie meer. In vele landen zijn ze al een vertrouwd beeld op de autosnelwegen en ook hier bij ons werden er al tal van proefritten mee gereden. Welke invloed zullen deze zelfrijdende trucks hebben op ons verkeer en vooral op de steeds langere files en wat is de rol van de toekomstige truckchauffeur in gans dit verhaal?

Minder files en veiliger verkeer

Deze zelfrijdende trucks moeten in de eerste plaats het aantal files sterk minderen en het verkeer veiliger laten verlopen. Daarbij zijn ze ook goed voor ons leefmilieu dankzij de mindere uitstoot van van schadelijke stoffen zoals CO2. Dus niets dan voordelen aan het gebruik van deze futuristische zelfrijdende vrachtwagens?

Maar wat is de taak van de truckers?

Het valt niet te ontkennen dat deze zelfrijdende trucks vele voordelen opleveren. Zowel voor onze economie als voor de kwaliteit van ons leefmilieu. Er zullen ook veel minder truckers nodig zijn om deze mastodonten te laten rijden.

Rijden in peloton

Zelf rijdende vrachtwagens zullen ongetwijfeld veel vlugger in ons dagelijks verkeersbeeld verschijnen dan privé auto’s. Eens dat zover is moeten er nog vele hindernissen overwonnen worden. Voor deze trucks op de weg verschijnen moet de wet en het verkeersreglement worden aangepast. Tot hiertoe verliepen de proefritten in groep en met meerdere bestuurders. De eerste vrachtwagen wordt nog altijd handmatig bestuurd. De colonne die daarbij aansluit, rijdt volledig automatisch. Voor de veiligheid van deze experimenten rijden echter nog steeds chauffeurs mee. In iedere vrachtwagen één. Deze chauffeurs beschikken ieder over een tablet boven hun stuur. Met die tablet zien ze net hetzelfde wat de bestuurder van de eerste vrachtwagen ziet. De afstand tussen de voertuigen wordt zo ook veel korter. Moet een auto invoegen, wordt de onderlinge afstand tussen de trucks automatisch aangepast.

Bestuurd met camera’s en sensoren

Een zelfrijdende vrachtwagen is uitgerust met een groot aantal camera’s en sensoren zoals dit bij klassieke auto’s al het geval is. Deze technologische hulpmiddelen houden alles wat zich in de onmiddellijke omgeving van de truck afsleept nauwlettend in de gaten. Camera’s brengen alle voorwerpen die zich rondom de zelfrijdende truck bevinden, haarscherp in de gaten. Zo kan het rijgedrag van de truck worden aangepast.Daarop kan het gedrag worden aangepast.

Sensoren reageren sneller

De sensoren waarmee deze trucks zijn uitgerust reageren zovele malen sneller dan de mens. Om een bepaalde hindernis te ontwijken hebben ze amper 50 milliseconden nodig. Bij dit alles kan men zich dus terecht afvragen wat de taak is van de truckchauffeur in dit verhaal.

Zeker banenverlies

Vraag bij dit alles is in hoeverre men dan nog chauffeurs nodig heeft om deze zelfrijdende trucks te besturen. Zullen er zo nodig nog truckchauffeurs nodig zijn? Een voor iedereen aanvaardbare oplossing vinden zal nog meer voeten in de aarde hebben dan het aanpassen van wetten en verkeersregels…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *